5 σημεία για τη νέα βλαβερή συνήθεια του ηλεκτρονικού εισιτηρίου

Μπάρες-ηλεκτρονικό-εισιτήριο

1. Το εισιτήριο γίνεται πιο ακριβό
Ίσως να έχετε προσέξει ότι, παρά τις εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ για μείωση των εισιτηρίων, τελικά η τιμή του έχει αυξηθεί, ενώ παράλληλα μισθοί, συντάξεις κι επιδόματα κατρακυλούν χωρίς σταματημό. Κι αν αυτό είναι το προφανές, υπάρχει μια μικρή λεπτομέρεια που ολοκληρώνει την εικόνα: στα προϊόντα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου δεν περιλαμβάνεται μειωμένο εισιτήριο για τους δικαιούχους. Δηλαδή, για να δικαιούται κάποιος την έκπτωση είναι απαραίτητο να βγάλει προσωποποιημένη κάρτα.

2. Οι προσωποποιημένες κάρτες
Η συγκεκριμένη ρύθμιση πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία για το κράτος να έχει στοιχεία για το «ποια-κάρτα-σε-ποιον-σταθμό-ποια-δεδομένη-στιγμή», κάτι που δεν είχε τη δυνατότητα να κάνει μέχρι σήμερα. Το βασικό επιχείρημα γι’ αυτή τη ρύθμιση είναι πως θα μπορέσει να υπάρξει αναλογικότητα στην τιμή (δηλαδή χρέωση με βάση την απόσταση και όχι σταθερό/διαδρομή) ή πως με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί για πρώτη φορά να έχει ακριβή στοιχεία για την κίνηση στους σταθμούς και άρα να πάρει μέτρα για την ποιότητα των υπηρεσιών. Στην πραγματικότητα βέβαια, η Κυβέρνηση αποσκοπεί στο να αποκτήσει στοιχεία για όλους αυτούς που έχουν μειωμένα ή μηδενικά εισιτήρια (άνεργοι, μαθητές, φοιτητές, άνω των 65 κλπ) που είναι αυτοί που κατά κύριο λόγο βγάζουν κάρτες και άρα να υπολογίσουν πόσο «τους κοστίζει». Επόμενο βήμα; Να διεκδικήσουν και να χρεώσουν άλλους φορείς για τη μετακίνηση των ευπαθών ομάδων αυτών ή ακόμη και να προσπαθήσουν να μετακυλήσουν το κόστος στις πλάτες τους. Ακόμα ένα βήμα της Κυβέρνησης στο δρόμο της εμπορευματοποίησης της κοινωνικής πρόνοιας, ακόμα μία ευκαιρία να μας πει πως οι άνεργοι και οι φτωχοί ευθύνονται για την κατάστασή τους και είναι βάρος για το κράτος.

3. Ποιος πληρώνει για όλα αυτά / για τι ακριβώς πληρώνει
Αυτό που «ξεχνά» η Κυβέρνηση είναι πως η μετακίνησή μας είναι χιλιοπληρωμένη από τη φορολογία και πληρώνεται αδικαιολόγητα κάθε μήνα επιπλέον με τις κάρτες και τα εισιτήριά μας. Αξίζει να δει κανείς και το πού πάνε όλα αυτά τα λεφτά. Τα μηχανήματα ελέγχου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε ΣΤΑΣΥ και ΟΑΣΑ κόστισαν 250 εκ. ευρώ από αυτή τη φορολόγηση. Ταυτόχρονα, όπως καταγγέλουν οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΑ, αγoράζονται λεωφορεία χωρίς σύγχρονα ανταλλακτικά τα οποία είναι εκτός κυκλοφορίας. Οι, δε, συνέπειες της γενικευμένης λιτότητας έχουν φανεί καιρό τώρα στην ποιότητα των μεταφορών. Ολοένα και λιγότεροι εργαζόμενοι, ασανσέρ που δε λειτουργούν και περιορίζουν την πρόσβαση σε ΑμεΑ, ηλικιωμένους, εγκυμονούσες κ.ο.κ, αραιότερα δρομολόγια, ξεχαρβαλωμένα οχήματα, ακόμη και κατάργηση ολόκληρων λεωφορειακών γραμμών γιατί δε συμφέρουν. Με λίγα λόγια, μιλάμε για ξεζούμισμα των εργαζόμενων, κέρδη για τις κατασκευαστικές εταιρίες, διάλυση των μεταφορών και άνοιγμα του δρόμου για περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις. Άλλωστε οι ΔΕΚΟ έχουν εισαχθεί στο Υπερταμείο «αποκρατικοποιήσεων».

4. Οι μπάρες
Αλλά το να πληρώνεις για να κερδίζουν άλλοι, να ξεπουλιούνται αγαθά και να παραβιάζονται τα προσωπικά δεδομένα και η ελεύθερη ανώνυμη μετακίνησή σου δεν είναι αρκετά για την Κυβέρνηση. Είναι διατεθειμένη να θυσιάσει και την ασφάλειά μας για την εφαρμογή της πολιτικής της. Είναι προφανές σε όλους πως οι νέες μπάρες αφήνουν ελάχιστο χώρο για να περάσει κανείς. Πρόβλεψη για άτομα με μειωμένη κινητικότητα; Καμία. Πρόβλεψη για παιδικά καροτσάκια; Μηδενική. Για πιο μεγαλόσωμους ανθρώπους; Προφανώς και όχι. Κι αν η πρώτη σκέψη είναι «ας πάρουν το ασανσερ», ας σκεφτούμε πως δεν έχει γίνει καμία προσομοίωση για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Σε οποιαδήποτε τέτοια κατάσταση ο κόσμος δεν έχει τρόπο διαφυγής. Αθήνα, 2017.

5. Πως απαντάμε;
Εμείς είμαστε ξεκάθαροι: Κανένα ηλεκτρονικό εισιτήριο, καμία σκέψη για κάρτες, καμία επιβάρυνση του εργαζόμενου για τη μετακίνησή του συνολικά. Δωρεάν, δημόσιες ποιοτικές μεταφορές για όλους. Είναι βασική ανάγκη της κοινωνίας που τη δικαιούμαστε όλοι μας! Δε θα φορτωθούμε εμείς δυο και τρεις φορές το κόστος της για να κερδοφορούν άλλοι. Επέκταση της δωρεάν μετακίνησης που ισχύει για άνεργους και σε μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενους, συνταξιούχους. Η μετακίνηση από και προς τη δουλειά να γίνεται με δαπάνη του κράτους και των εργοδοτών. Μαζικές προσλήψεις στα ΜΜΜ-αύξηση των δρομολογίων-σύγχρονα και ασφαλή οχήματα και συρμοί. Καμία ιδιωτικοποιήση κοινωνικών αγαθών, να αρθούν όσες έχουν ήδη προχωρήσει.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *